Közös építés, közösségépítés

Óriás LEGO mozaikkép építés a városrész gyermekközösségeivel a tekerd! képzőművészeti alkotócsoport vezetésével

A közösségépítő programok célja a város egészét érintő közösségi bevonás és aktivizálás egyedileg tervezett programokkal, a közösségi aktivitás és véleményformálás erősítése, az egyes településrészek lakói részére közösségi kapcsolatok kialakítása, a helyi társadalmi kapcsolatok megújítása. A programsorozat a projekt egy fontos eleme, hiszen a beérkező véleményeket továbbítjuk a városfejlesztés irányába, így a lakossági igények markánsabban megjelennek a helyi stratégiákban, fejlesztésekben is. A programokra 2017 és 2020 között kerül sor a Belvárosban, Kertvárosban, Uránvárosban és a Keleti városrészben, városrészenként 2-2 alkalommal.

A Sopianane Közösségépítő Program soron következő állomása Pécs Keleti városrésze volt, a városrész patinás iskolája, a Kodály Zoltán Gimnázium adott otthont a rendezvénynek. A közösségépítő program résztvevői egyrészt a gimnázium tanulói voltak, minden évfolyamról érkeztek diákok. A városrész halmozottan hátrányos helyzetű kisdiákjait hozta el a rendezvényre a Máltai Szeretetszolgálat saját patronáltjaik közül választva résztvevőket, akik a Szieberth Róbert Általános Iskola felső tagozatos tanulói, mélyszegénységben élő gyerekek. A középiskolás korosztályt képviselték a programvezető vendégeink is, akik a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma által működtetett tekerd! csoport tagjai. Az ország túlsó feléről érkező LEGO mozaikkép építő alkotócsoport tagjai mind halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok, van közöttük hajléktalan, és exdrogos is. A nehéz sorsú, deviáns kamaszokat a tekerd! csoporthoz való tartozás mentette meg az iskolaelhagyástól, lemorzsolódástól, bukástól, elzülléstől, s volt közöttük olyan, akit kimondottan a haláltól, egy öngyilkossági kísérlet után. A közösség megtartó és megmentő ereje csodálatosan működik az elhivatott pedagógus, Hudák Zsolt szeretetteljes vezetése által. A Nyíregyházán üzemelő LEGO gyár segíti működésüket, a Helyi Közösségi Szerepvállalás program keretében térítésmentesen biztosít számukra LEGO kockákat, alaplapokat, mindent ami az építéshez szükséges. Így érkezett városunkba a több tízezer LEGO kocka, amiből közösen építették-, alkothatták meg a rendezvénynek helyszínt biztosító Kodály Zoltán Gimnázium névadójának-, a halhatatlan magyar zeneszerzőnek a portréját. Kisdiákok és kamaszok együtt tevékenykedtek, 6-7 fős csoportokban dolgoztak. A nehéz sorsú gyerekeknek nagyon nagy élményt jelentett önmagában az, hogy legózhattak, sajnos otthon nem találkoznak e fejlesztő játékkal. De az igazán nagy élményt az adta számukra, hogy a nagy lányokkal és nagy fiúkkal együtt építhettek. A gimnázium igazgatónője, Béres Andrásné a rendezvény előtt érzékenyítő foglalkozás keretében készítette fel a programra önként jelentkező diákokat a hátrányos helyzetű gyerekekkel való találkozásra. Ily módon olyan kedves, elfogadó, meleg légkörben zajlott a program, olyan harmónia uralkodott a közös építés során, hogy igazán szívmelengető érzés volt a gyerekek között lenni. Csillogó szemű, az örömtől izgatott kisdiákok, és az elfogadás örömével feltöltött segítők, az erő nyugalmát árasztó középiskolások készítették közösen a Kodály portrét. Amikor elkészült az óriás LEGO mozaikkép, a résztvevők is összeálltak egy képpé: „Ahogy a csapatok voltak régen a képen/ Elől a srácok és az edzők középen/ Fekvő, guggoló, térdelő és álló sor/ Hosszan, amíg a szem csak ellát mindenhol.” Valóban a Kispál és a borz együttes által megénekelt módon készült a nagy közös kép, edzők helyett pedagógusok álltak középen. Örömteli volt a Máltai Szeretetszolgálat szociális munkásainak, az Általános Iskola pedagógusainak és a Kodályos tanároknak a nyíregyházi csoportvezetővel kialakult párbeszéde, összecsengése. Tapasztalatot, ötleteket nyerhettek a pécsi gyermeksegítők nyíregyházi kollégájuktól, és az együttműködés további lehetőségeiről is egyeztettek.

Ily módon a közösségépítő program nem csak a gyerekek egymásra találását segítette, a pedagógusok összefogását is szolgálta. Sikeres, jó hangulatú, eredményes délelőtt volt, maximálisan teljesültek a pályázati célok és szándékok.