Gitárművészként Magyarországon

 

 

A program meghívott előadója Csáki András gitárművész a Magyar Zeneakadémia adjunktusa és a Szegedi Egyetem Művészeti Karának Művésztanára volt, aki az előadásában három témakört érintett.

A gyakorlással kapcsolatos problémák közül a munkafolyamatra szánt ideális időmennyiségről, a gyakorlás tartalmának helyes szakaszolásáról és a minőségről beszélt. Kitért a hatékonyság fontosságára. A koncentrált tanulás és a gyakorlás helyes módszerei segíthetnek az eredményhez. Az első és leglényegesebb teendő az aktuális célok eltervezése: „Mi a mai gyakorlásom célja? Meddig akarok eljutni? Hogyan szólaljon meg a darab a végére?” A célok tisztázása után következhet a tervezés és a módszerek elgondolása. Elsősorban a nehézségek kiemelése, majd a legkisebb dallami egységre „csupaszítása”, melyet sok ismétlés számmal az ujjak mozgásának koordinálásával és a hangzás folyamatos kontrolljával érdemes rendbe tenni. Fontos a lassú gyakorlás. A tempó mindig a hibátlanság lehetőségét célozza! A gyakorlás monotonitását a gyakorlási módszerek váltogatásával, pihenő idők közbeiktatásával, improvizálással, régi darabok átjátszásával, technikai gyakorlatokkal célszerű oldani. Legyen a gyakorlásban minél többféle szinten álló repertoár, melyek eleve másféle munkamódszereket igényelnek, változatossá, érdekessé téve a munkát. Tanácsait érdekes személyes élmények meséjével, muzsikus társainak történeteivel színesítette.

A második témakör a memorizálásról szólt. A klasszikus gitárosok a kamarazenei anyagon kívül mindent kívülről játszanak. Ennek előnye, hogy az előadó teljes figyelmével a hangszerre és a zenei tartalmakra összpontosíthat. Hátránya az esetleges bizonytalanságból eredő stressz, mely előidézheti a memória zavarokat. Szó esett a memorizálás fajtáiról és a helyes memorizálási módszerekről. A művész saját gyakorlatából, tapasztalataiból vett példákat mesélt, kiegészítve muzsikus társainak memorizálással kapcsolatos történeteivel.

A harmadik témakörében a koncertre gyakorlás és a zenei versenyekre készülés problémáit részletezte. Érintette a felkészülés helyes módszereit, a jó időbeosztás hasznosságát és a színpadi jelenlét problémáit. Kitért a szereplés rítusaira, melyet ajánlatos előre, otthoni környezetben gyakorolni. Mivel az előadó művészet egyben látvány is, fontos a megjelenés és a színpadi viselkedés megtanulása. Beszélt a stressz oldás hatékony módszereiről, valamint a versenysikerek-, illetve kudarcok feldolgozásának módjairól. Saját koncert és verseny élményeinek lebilincselő történeteivel tette szórakoztatóvá tanácsait.

Az előadás végig interaktív volt. A közönség kérdezhetett. Az előadás végére így érdekes párbeszéd alakult ki, jól összefoglalva az érintett témaköröket. Csáki András előadói képessége, hiteles személyisége, pozitív látásmódja és humora élvezetes és tanulságos szakmai fórumot eredményezett, mely zeneiskolás, zenei középiskolás és egyetemista növendékek, valamint tanárok és zenét tanuló növendékek szülei számára is érthető, élvezetes és befogadható volt.

A program elérte a célját, hiszen tudatosodott a fiatalokban, hogy ez a pálya elérhető számukra, és lehetőségeiknek az elkötelezettségük az alapja.